divendres, 3 de maig de 2013

Article del mes: Passes per a la millora vital V (el Coaching i la Imaginació)

En la nostra cinquena entrega d'aquests articles que ens acostem més a la feina del Coaching, avui parlarem de com trobar camins diferents.
Si sempre fem el mateix, aconseguirem el mateix. Llegim primer aquesta història d'en Bucay:

Cuando yo era chico me encantaban los circos, y lo que más me gustaba eran los animales. También a mí como a otros, después me enteré, me llamaba la atención el elefante. Durante la función, la enorme bestia hacia despliegue de su tamaño, peso y fuerza descomunal… pero después de su actuación y hasta un rato antes de volver al escenario, el elefante quedaba sujeto solamente por una cadena que aprisionaba una de sus patas clavada a una pequeña estaca clavada en el suelo. Sin embargo, la estaca era solo un minúsculo pedazo de madera apenas enterrado unos centímetros en la tierra. Y aunque la cadena era gruesa y poderosa me parecía obvio que
ese animal capaz de arrancar un árbol de cuajo con su propia fuerza, podría, con facilidad, arrancar la estaca y huir.
El misterio es evidente: ¿Qué lo mantiene entonces? ¿Por qué no huye? Cuando tenía 5 o 6 años yo todavía creía en la sabiduría de los grandes. Pregunté entonces a algún maestro, a algún padre, o a algún tío por el misterio del elefante. Alguno de ellos me explicó que el elefante no se escapaba porque estaba amaestrado. Hice entonces la pregunta obvia: -Si está amaestrado, ¿por qué lo encadenan? No recuerdo haber recibido ninguna respuesta coherente.
Con el tiempo me olvidé del misterio del elefante y la estaca… y sólo lo recordaba cuando me encontraba con otros que también se habían hecho la misma pregunta.
Hace algunos años descubrí que por suerte para mí alguien había sido lo bastante sabio como para encontrar la respuesta: El elefante del circo no se escapa porque ha estado atado a una estaca parecida desde muy, muy pequeño. Cerré los ojos y me imaginé al pequeño recién nacido sujeto a la estaca. Estoy seguro de que en aquel momento el elefantito empujó, tiró, sudó, tratando de soltarse. Y a pesar de todo su esfuerzo, no pudo. La estaca era ciertamente muy fuerte para él. Juraría que se durmió agotado, y que al día siguiente volvió a probar, y también al otro y al que le seguía… Hasta que un día, un terrible día para su historia, el animal aceptó su impotencia y se resignó a su destino.
Este elefante enorme y poderoso, que vemos en el circo, no se escapa porque cree -pobre- que NO PUEDE. Él tiene registro y recuerdo de su impotencia, de aquella impotencia que sintió poco después de nacer. Y lo peor es que jamás se ha vuelto a cuestionar seriamente ese registro. Jamás… jamás… intentó poner a prueba su fuerza otra vez….
El dia a dia ens fa especialitzar-nos i centrar-nos en les tasques professionals i les responsabilitats que demanden molts recursos, i afeblim la nostra capacitat d'imaginar i provar coses noves. Així doncs, hem de practicar! i deixar-nos espais a la nostra agenda per a la creativitat. Si ho fem així, el dia que decidim canviar alguns aspectes de la nostra vida no ens incomodarà tant ni ens tocarà tant de forma directa la nostra zona de comfort.
Alguns exemples per a que anem practicant: (www.creoempresa.com)

  • Aquesta tècnica de generació d’idees la va inventar Arthur Van Goundy, i serveix per orientar el nostre objectiu creatiu, però no ofereix solucions. En primer lloc, es defineix l’objectiu creatiu. Després, s’ha de preguntar “per què?” per a cada resposta que donem. Responem a tots els perquès, i preguntem altra vegada “per què?”. Es tracta, doncs, de fer com els nens, i preguntar el perquè de tot.

    • Aquesta tècnica és molt útil per “trencar l’estat mental” (breaking mindset), canviar paradigmes i forçar a explorar aproximacions que mai s’haurien considerat, especialment sota pressió o amb poc temps. Es tracta, doncs, d’escriure al marge esquerre d’un full l’alfabet, i al costat de cada lletra el nom d’un personatge famós que estigui relacionat amb aquella lletra. Per exemple: A –Albert Einstein, B – Adolfo Bécquer, etc. Un cop feta la llista, el següent pas és imaginar-te com cada personatge encararia el teu problema.

      • És una tècnica de creativitat individual o grupal que contrasta parells de paraules, objectes i idees. Cada paraula funciona com un estímul per generar noves connexions neuronals, i amb això es pretén resoldre un objectiu creatiu determinat.
        Primer de tot, es defineix i s’escriu l’objectiu creatiu. Seguidament, es consulta un catàleg (llibre, revista, diccionari, etc.) i es seleccionen a l’atzar dues paraules. S’escriuen paraules associades a cadascuna de les dues paraules triades, i es combinen a l’atzar les paraules originals, o les associades, i es relacionen amb l’objectiu creatiu. L’últim pas és escriure les idees que han sorgit. Si es vol, es pot continuar amb més parells de paraules.



Cap comentari:

Publica un comentari